5/5 - (5 امتیاز)

آشغالگیر درشت دانه

اولین فرآیندی که معمولاً از آن در سیستم های تصفیه فاضلاب استفاده می شود،فرآیند آشغالگیر ی است.آشغالگیر درشت دانه وسیله ای است که مشابه یک الک می تواند ذرات درشت را از جریان فاضلاب جدا نماید.مهمترین اهداف استفاده از یک آشغال گیر عبارتند از:

1.  جلوگیری از آسیب رسانی به تأسیسات و تجهیزات سیستم تصفیه مانند پمپ ها
2.  جلوگیری از گرفتگی و انسداد مسیرهای انتقال فاضلاب در سیستم تصفیه
3.  جلوگیری از ایجاد اختلال در فرآیندهای تصفیه ای بعد از آشغال گیر

امروزه انواع مختلفی از آشغال گیرها از نظر قطرذرات، جنس و سیستم تمیزکاری طراحی و ساخته شده اندکه با توجه به شرایط هرپروژه باید بهترین گزینه را از بین آنها انتخاب نمود.

اصلی ترین معیارهایی که در انتخاب یک آشغال گیر درشت دانه باید در نظر گرفته شود عبارتند از:
1.  راندمان مورد نظر جهت حذف ذرات به دلیل تأثیر بر نوع آشغال گیر و تجهیزات مربوطه
2.  سهولت و ایمنی در بهره برداری و نگهداری سیستم
3. مشکلات احتمالی ناشی از بوی آشغال ها و ذرات جمع آوری شده
4.  الزامات مربوط به جمع آوری، حمل و دفع آشغال ها
5.  جداسازی موادآلی از آشغال ها به کمک شستشو و آبگیری مجدد آنها
6.  روش دفع آشغال هامعمولاً آشغالگیرها را براساس اندازه چشمه های آنها به سه دسته زیر تقسیم می کنند.

  • آشغالگیر درشت دانه (میله ای) که اندازه چشمه های آن بزرگتر از 6 میلیمتر است.
  • آشغالگیر ریزدانه که اندازه چشمه های آن 6 – 5/0 میلیمتر است.
  • آشغالگیر بسیارریزدانه (میکرواسترینر) که اندازه چشمه های آن کمتر از 5/0 میلیمتر است.همچنین آشغال گیرها را می توان براساس نوع سیستم تمیزشدن به دو دسته دستی و مکانیکی تقسیم بندی نمود.در نمودار فوق دسته بندی کلی انواع آشغالگیر نشان داده شده است.

 

دسته بندی آشغالگیرها

جدول مشخصات نمونه وار طراحی آشغالگیرهای میله ای
ردیف پارامتر واحد روش شستشو
دستی مکانیکی 1 عرض میله ها mm 5-15 5-15 2 عمق میله ها mm 25-38 25-38 3 فاصله آزاد بین میله ها mm 25-50 15-75 4 شیب نسبت به راستای قائم Deg 30-40 0-30 5 حداقل سرعت فاضلاب ورودی m/s 0.3-0.6 0.6-1.0 6 حداکثر سرعت فاضلاب ورودی m/s 0.3-0.5 7 افت فشار مجاز mm 150 150-600

 آشغالگیر درشت دانه  (میله‌ای )

اگر اندازه چشمه های آشغال گیر بیش از 6 میلیمتر (25/0 اینچ) باشد به آن آشغالگیر درشت دانه می گویند.

از آنجا که تقریباً تمامی آشغال گیرهای درشت دانه بصورت میله ای ساخته می شوند، بنابراین گاهی به آنها آشغال گیرهای میله ای نیز گفته می شود.

آشغال گیرهای درشت دانه می توانند ذراتی مانند سنگ، شاخه های درختان، قطعات چوبی، برگ، تکه های کاغذ و مقوا، ظروف یکبارمصرف پلاستیکی، بطری و تکه های پارچه ای را جداسازی نمایند.
مقدار آشغال جمع آوری شده به نوع فاضلاب، سیستم انتقال فاضلاب، اندازه چشمه های آشغال گیر، سرعت فاضلاب در محل آشغال گیر و سیستم شستشوی آشغال گیر بستگی دارد.

هرچه ذراتی که در پشت آشغال گیر گرفته می شوند، کوچکتر باشند،احتمالاً وجود مواد آلی همراه با آنها بیشتر خواهد بود که این مسئله ممکن است مشکلاتی را از نظر بهداشتی و تولید بوهای نامطبوع ایجاد نماید.
با کارکرد آشغال گیر به تدریج تجمع آشغال در پشت آشغال گیر باعث گرفتگی چشمه های آن شده و لازم است که برای امکان ادامه کار آن، این آشغال ها از سطح آشغال گیر بصورت دستی یا مکانیکی جمع آوری شود.

در تصفیه خانه های کوچک و متوسط به سبب کاهش هزینه های تهیه و نصب تجهیزات و بهره برداری از آشغال گیر معمولاً از روش دستی استفاده می شود.

 

همچنین در تصفیه خانه های بزرگ در کنار آشغال گیر مکانیکی معمولاً یک آشغال گیر دستی بصورت

رزرو در نظر می گیرند تا درصورت خرابی نوع مکانیکی از آشغال گیر دستی بتوانند استفاه نمایند.

در روش دستی آشغال ها به کمک یک چنگک بصورت دستی از سطح آشغالگیر جمع آوری شده به سبد مخصوص آشغال ریخته می شود. در تصویر مقابل نمونه ای از یک آشغال گیر دستی دیده می شود.

در تصفیه خانه های بزرگ به علت حجم زیاد آشغال، تمیزکردن آشغال گیر بصورت دستی عملاً امکانپذیر نیست.در چنین شرایطی از آشغال گیر های مکانیکی استفاده می شود. بطور کلی آشغال گیرهای درشت دانه مکانیکی در 4 نوع زنجیری، چنگکی، چرخ دنده خشک و تسمه ای ساخته میشوند.
در جدول فوق مشخصات نمونه وار طراحی آشغال گیرهای میله ای آمده است.

1- آشغالگیر زنجیری

 

آشغال گیر زنجیری شامل یک شبکه از میله های موازی در کنار هم است که توسط یک یا چند چنگک متحرک بر روی سطح آشغال گیر تمیز می شود.

بر اساس اینکه سطح آشغال گیر از جلو یا پشت تمیز شود و یا اینکه چنگک ها از پایین به بالا یا بالا به پایین حرکت نمایند، انواع مختلفی از آشغالگیرهای زنجیری وجود دارد اما در نوع معمول آنها سطح آشغالگیر از جلو تمیز شده چنگک ها از پایین به بالا حرکت کرده و آشغال ها را در پشت آشغالگیر تخلیه می کنند.
چنانکه در شکل مقابل ملاحظه می شود در این نوع آشغالگیر چنگکها توسط یک موتور الکتریکی از پایین به بالا بر روی آشغالگیر حرکت کرده و آشغال ها باقیمانده روی سطح آن را به سمت بالا هدایت کرده و در ادامه به یک سبد که در پشت آشغالگیر قرارگرفته است، تخلیه می کنند.

2- آشغالگیر چنگکی

 

این نوع آشغالگیر درشت دانه در واقع عملیات یک فرد را که بصورت دستی آشغالگیر را تمیز می کند، شبیه سازی می نماید.

به عبارت دیگر در این نوع آشغالگیر یک چنگک بزرگ بصورت رفت و برگشتی آشغال ها را از پایین به سمت بالا کشیده و در پشت آشغالگیر تخلیه می نماید.
مهمترین مزیت این نوع آشغالگیر مکانیکی آن است که تمام تجهیزات و اجزایی که به تعمیر و نگهداری نیازمندند در بالای آشغالگیر و خارج از فاضلاب قرار دارند. همین مسئله باعث می شود تعمیر و نگهداری آشغالگیر با راحتی و دقت بیشتر به انجام برسد. در شکل روبرو نمونه ای از یک آشغالگیر چنگکی دیده می شود.

3- آشغالگیر چرخ دنده خشک

این نوع آشغالگیر بسیار مشابه نوع زنجیری است تنها با این تفاوت که در داخل فاضلاب هیچ چرخ دنده ای وجود ندارد و در واقع وزن زنجیر باعث پایین نگه داشتن آن و عدم نیاز به چرخ دنده می شود. به دلیل عدم وجود هیچ گونه چرخ دنده در زیر سطح فاضلاب عملیات تعمیر و نگهداری آن راحت تر بوده و همچنین خرابی آن نیز کمتر خواهد بود.

 4- آشغالگیر تسمه‌ای

 

آشغالگیر تسمه ای از یک صفحه سوراخدار تشکیل شده است که مانند یک تسمه نقاله حرکت کرده و آشغال ها را از جریان فاضلاب خارج می کند.

این آشغالگیر دارای یک سیستم خودشستشو است که دائما سطح آشغالگیر را تمیز نگه می دارد.

از این سیستم آشغالگیری حتی برای آشغال های ریزدانه نیز استفاده می شود با این تفاوت که اندازه چشمه ها کوچکتر هستند. این نوع آشغالگیر می تواند برای محدوده 30-5 میلیمتر طراحی وساخته شود.در شکل زیر نمونه ای از این نوع آشغالگیر قابل مشاهده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 17 =