5/5 - (34 امتیاز)

روشهای تصفیه فاضلاب

روشهای تصفیه فاضلاب که میتوان از آن ها استفاده کرد عبارتند از :

  • برکه های تثبیت (WSP)

برکه های تثبیت فاضلاب (WSP) گودال های خاکی هستند که فاضلاب خانگی و دیگر فاضلاب ها برای مدت طولانی در آنها نگهداری شده و با عمل ته نشینی و به کمک نور،حرارت، رشد جلبکها و میکروارگانیسم ها مواد آلی موجود در فاضلاب تجزیه و تثبیت می گردد.در این واحد ها عمل ته نشینی و تثبیت  هر دو با ام انجام می شود

از آنجا که فرآیندهای طبیعی در تصفیه فاضلاب در برکه ها نقش اساسی داشته و با توجه به پایین بودن سرعت فرآیندهای تصفیه طبیعی ، به زمان ماند طولانی برای تصفیه فاضلاب مورد نیاز می باشد که این زمان ماند با توجه به شرایط آب و هوایی از چند روز تا چندین ماه متغیر است.برکه های تثبیت جزو روش های ارزان قیمت تصفیه فاضلاب بوده و در مناطقی که دارای شرایط آب و هوایی مناسب و زمین ارزان قیمت کافی باشند به راحتی می توان برای تصفیه طیف وسیعی از فاضلاب های شهری و صنعتی استفاده نمود.

  • لجن فعال هوادهی گسترده

فرآیند تصفیه در این روش مطابق فرآیند لجن فعال است با این تفاوت که به منظور کاهش حجم لجن تولیدی ، اصلاحاتی در روش تصفیه صورت گرفته است. این اصلاحات شامل افزایش زمان ماند هیدرولیکی و عمر لجن می باشد. این تغییرات سبب كاهش حجم لجن دفعی و افزايش مقاومت سیستم نسبت به تغييرات و شوكهاي آلي ناشي از ورود حجم بيشتر فاضلاب ورودی شده است .

  • راکتورهای تخلیه تناوبی (Intermittent Cycle Extended Aeration)
  • سیستم لجن فعال همراه با رشد چسبیده (IFAS)

در فرایندIFAS از تلفیق  رشد چسبیده و معلق میکروبی به صورت همزمان استفاده می گردد. سیستمهای IFAS مزایای گسترده تری را نسبت به فرایندهای متداول لجن فعال ( سیستم های دارای رشد معلق) دارا هستند. این سیستمها علاوه بر مقاومت بالا در برابر شوک های بارگذاری آلی وهیدرولیکی انعطاف پذیری و قدرت بیشتری را دارا می باشند. مزایای ذکر شده در فوق با تعبیه مدیاهای مناسب در درون حوضچه هوادهی لجن فعال حاصل می گردد. با قرار گرفتن مدیا در داخل حوضچه هوادهی لجن فعال زیست توده بیشتری تشکیل می گردد. (بدون آنکه سبب افزایش بارگذاری جامدات به حوضچه ته نشینی گردد). در این حالت بدون نیاز به افزایش بخش سازه ای وتنها با افزایش مدیا وتغییر میزان هوادهی میزان بارگذاری آلی وهیدرولیکی به واحدهای لجن فعال افزایش می یابد. در واقع در این سیستمها زیست توده متصل به مدیا سبب افزایش راندمان عملکرد تصفیه فاضلاب می گردد. از طرفی با افزایش زیست توده مقاومت فرایند در برابر شوکهای بارگذاری آلی و هیدرولیکی افزایش می یابد.

  • لاگون‌های هوادهی (Arated Lagoon )

در لاگون های هوادهی با استفاده از هوادهی مصنوعی در یک حوضچه و با فراهم آوردن شرایط رشد و تکثیر میکروارگانیسمها، تبدیل مواد زائد صورت می گیرد. لاگون های هوادهی از نظر کارائی حذف و شرایط ساخت، اجرا و بهره برداری در حقیقت بین واحدهای ساده مثل برکه های اختیاری و واحدهای کارآمد و فشرده تر مانند لجن فعال که از برگشت لجن استفاده می کنند قرار دارند. لاگون های هوادهی قابلیت انعطاف قابل ملاحظه ای را در طراحی باعث شده اند و در نتیجه کاربرد مفیدی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته پیدا کرده اند.

  • سیستم لجن فعال متعاقب فیلتر چکنده (Trickliy filter- Actived Sludge )
روشهای تصفیه فاضلاب

استخرهای تثبیت فاضلاب

استخرهای تثبیت فاضلاب در ساده ترین شکل خود حوضچه های عریض و کم عمقی هستند که در آن فاضلاب خام بوسیله روش های کاملا طبیعی در اثر واکنش جلبک ها و باکتری ها تصفیه می گردد. هزینه های ساختمانی ٬ میزان سرمایه گذاری اولیه و تعمیرات مورد نیاز آن ها پایین و بهره برداری و نگهداری از آن ها بسیار آسان و کم هزینه است.استخرهای تثبیت فاضلاب بدون شک در مناطق گرمسیری و جایی که زمین کافی در اختیار باشد یکی از مؤثرترین روش­های تصفیه فاضلاب است.

بایستی متذکر شد که استفاده از این استخرها منحصر به مناطق گرمسیر نمی‌باشد و در اکثر شرایط آب و هوایی حتی مناطق سردسیری مانند آلاسکا راندمان مناسبی داشته است. در تصفیه فاضلاب­های صنعتی نیز استخرهای تثبیت فاضلاب کارآرایی چشمگیری از خود نشان داده است همچنین در کشورهای صنعتی

استخرهای تثبیت فاضلاب بر اساس ماهیت واکنش های بیولوژیکی درون آنها به سه دسته اساسی تقسیم می شوند :

1. استخر های هوازی (Aerobic ponds)

2.استخر های بی هوازی (Anaerobic ponds)

3.استخر های هوازی و بی هوازی ( اختیاری)  Facultative ponds

 

شرکت مهندسی آب نیک پویان البرز این امکان را فراهم کرده است که ضمن دستیابی به استاندارد محیط زیست، قیمت های رقابتی مناسب را در اختیار مشتریان خود در پروژه های مختلف تصفیه آب و تصفیه فاضلاب قراردهد. برای مشاهده پروژه های انجام شده اینجا را کلیک نمایید.

 

مقالات مرتبط