5/5 - (87 امتیاز)
اهمیت تصفیه فاضلاب بیمارستانی

حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن از یک سو و لزوم استفاده مجدد از آب به سبب محدودیت در منابع آبی از سوی دیگر باعث شده است که امروزه تصفیه فاضلاب بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار شده و توجهات بسیار ویژه­ای را به سوی خود جلب نماید.

فاضلاب ناشی از بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی به طور کلی از نظر کیفی تقریباً مشابه فاضلاب شهری هستند اما ممکن است دارای مواد و ترکیبات بالقوه سمی و عفونی نیز باشند که سلامت محیط، کارکنان شاغل در بخش بهداشت و درمان و کل جامعه را به خطر بیاندازد.

اهمیت فاضلاب بیمارستانی بسیار مهم است. درصورتیکه مراکز تحقیقات پزشکی و یا بیمارستانهای تخصصی ویژه‌ای در سطح شهر وجود داشته باشد که کیفیت فاضلاب آنها با کیفیت فاضلاب شهری متفاوت و احتمالاً حاوی مواد رادیواکتیو، سمی و یا مواد بازدارنده رشد میکروبی به میزان غیرمتعارف باشد، عوامل میکروبی بیماری زا و مواد شیمیایی خطرناک لذا ضروری است موارد به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور منعکس تا به صورت خاص اتخاذ تصمیم گردد.

در کشورهایی که شبکه جمع آوری فاضلاب ندارد، تخلیه فاضلاب بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی به صورت تصفیه نشده و یا تصفیه شده به طور ناقص باعث مخاطرات اجتناب ناپذیری بر روی بهداشت و سلامت جامعه خواهد شد. در کشورهایی که وقوع همه گیری بیماری های انگلی و روده ای در آنها وجود ندارد، تخلیه فاضلاب بیمارستانی و سایر مراکز بهداشتی-درمانی به داخل شبکه جمع آوری فاضلاب شهری منوط به حذف و تصفیه بیش از ۹۵ درصد آلودگی فاضلاب توسط سیستم های تصفیه فاضلاب می باشد. در غیر این صورت، فاضلاب بیمارستانی باید به صورت مجزا توسط سیستم های تصفیه فاضلاب بیمارستان مورد پالایش قرار گیرد.

روش های جمع آوری و بی خطرسازی گروههای مختلف زایدات بیمارستانی:

– سوزاندن

– قرار دادن در داخل ظروف تثبیت آنها (Encapsulation)

– اتصال به شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهری

– تصفیه خانه اختصاصی

– تخلیه فاضلاب های بیمارستانی در صورتی به شبکه فاضلاب شهری مجاز است که شهر دارای تصفیه خانه فاضلاب در دست بهره برداری باشد.

مقالات مرتبط