4.6/5 - (8 امتیاز)
تصفیه آب خاکستری

آب خاکستری به همه فاضلاب های تولید شده در خانه البته به ‌جز فاضلاب سرویس بهداشتی را گفته می شود. درواقع فاضلاب تولیدی آشپزخانه، حمام و ماشین لباسشویی، آب خاکستری است. در حدود ۵۰ الی ۸۰ درصد فاضلاب شهری از آب حمام، ظرفشویی و لباسشویی تشکیل شده است لذا میزان آن قابل توجه بوده و استفاده مناسب از آن دارای اهمیت است. از آب خاکستری به منظور استفاده مجدد (یا بازچرخانی) در آبیاری باغات و گلخانه ها استفاده می شود. استفاده مجدد (یا بازچرخانی) از این آب باعث کاهش مصرف آب های سطحی و زیرزمینی می شود. در مناطقی با آب و هوای خشک که محدودیت منابع آب در آن ها وجود دارد، استفاده موثر از آب و حفظ آن به هر طریق ممکن مهم است.

مزایای کلی استفاده از تصفیه آب خاکستری :

  • آبیاری فضای سبز
  • پرکردن فـلاش تـانکها
  • شستشوی محوطه و پارکینگ
  • بازگرداتی آب و استفاده مجدد از آب تصفیه شده
  • صرفه جویی در مصرف آب شرب
  • استفاده صحیح از آب شرب که با هزینه های زیادی تولید می شود
  • صرفه جویی در هزینه های مصرفی
  • امکان آبیاری فضای سبز به صورت خودکار و با زمان بندی مشخص
  • جلوگیری از اتلاف آب، به خصوص در مکان های عمومی مانند مدارس، ادارات و مجتمع های مسکونی

آب خاکستری فاضلابی است که شامل مقدار زیادی آب آشامیدنی بوده و زمانی از آن برای آبیاری استفاده می شود که گیاه به حد کافی رشد کرده باشد و بتواند آب حاوی ذرات ریز را مصرف کند.

از آنجائیکه حجم قابل توجهی از آب مصرفی در زندگی شهری تبدیل به فاضلاب خاکستری می گردد میتوان با تصفیه آب خاکستری ، آب مورد نیاز مصارفی نظیر فلاش تانکها، آبیاری فضای سبز و شستشوی محوطه را تأمین نموده و صرفه جوئی قابل توجهی در مصرف آب و هزینه آب بها نمود.

برخلاف روش های کوتاه مدت، استفاده مجدد از آب خاکستری بخش مهمی از مشکل جوامع را حل می کند و در آینده ای نزدیک به عنوان روشی ضروری و غیر قابل تغییر باقی خواهد ماند. مزایای استفاده از این آب شامل موارد زیر است:

استفاده از آب خاکستری به جای آب آشامیدنی و سالم باعث کاهش مصرف آن برای مصارف غير آشاميدنی، کاهش هزینه ها و افزایش منابع آب برای مصارف کشاورزی می شود.

در تصفیه خانه های فاضلاب، برای تصفیه آب خاکستری،  مراحل و پروسه های کمتری مورد نیاز است. در نتیجه تصفیه خانه را، در یک زمین کوچک، می توان ساخت. همچنین در صورت وجود میکروارگانیزم ها، مواد مغذی آب خاکستری به سرعت تصفیه می شوند. این عمل در سطح خاک به مراتب موثرتر رخ خواهد داد تا اینکه در رودخانه ریخته شود.

به دلیل کاهش مصرف آب آشامیدنی، هزینه های انتقال بیش از حد آن، پمپاژ و مواد شیمیایی بکار رفته برای تولید آب سالم کاهش می یابد.

در مناطقی که با کمبود منابع آب مواجه هستند، استفاده از آب خاکستری برای آبیاری گیاهان توصیه می شود. مقدار نیتروژن آب خاکستری تقریبا یک دهم نیتروژن‌ آب سیاه (آب خروجی سرویس های بهداشتی) می باشد. این نیتروژن ها اغلب ارگانیک است که به کمک فرایندهای بیولوژیکی توسط گیاهان جذب می شوند. آب خاکستری همچنین غنی از مواد مغذی، پتاسیم و نیتروژن می باشد که برای گیاهان یک کود مناسب به شمار می آید.

شرکت مهندسی آب نیک ارائه دهنده خدمات طراحی، ساخت و اجرا در کلیه زمینه های تصفیه آب خاکستری و تصفیه فاضلاب و صنایع وابسته به آن

مقالات مرتبط