5/5 - (4 امتیاز)

تصفیه خانه فاضلاب کشتارگاه

به طور عمده روش تصفیه خانه فاضلاب کشتارگاه فرآیند بیولوژیکی می باشد.
استفاده از ته نشین مقدماتی برای کاهش ضایعات و مواد معلق و شناور مفید می تواند باشد ولی بطور عمده روش تصفیه بیولوژیکی بر کاهش بار آلی فاضلابها مطرح خواهد بود.

به دلیل بالا بودن غلظت BOD فاضلاب استفاده از سیستم های دو مرحله ای برای رسیدن به استاندارد های قابل قبول تقریباً ضروری است .

برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه استفاده از سیستم های لاگونی – هوازی – لجن فعال – هوادهی گسترده – هوادهی تدریجی – هوادهی متعارف – هوا دهی مرحله ای – هوا دهی لجن برگشتی –تثبیت تماس – فرایند کراس – راکتورهای غیر هوازی پیشنهاد می گردد.

انتخاب روش تصفیه خانه فاضلاب کشتارگاه :

تصفیه فاضلاب کشتارگاه

بطور کلی عواملی که در انتخاب روش تصفیه خانه فاضلاب کشتارگاه موثر می باشد عبارتند از :

۱- هزینه کلی شامل اجرا و بهره برداری

۲- قابلیت اجرا از نوع تکنولوژی بکار رفته و شرایط محیطی

۳- مشخصات بهره برداری

۴- تجهیزات مورد نیاز

۵- سطح تکنولوژی محل

۶- تاثیر تغییرات ظرفیت فاضلاب و توسعه آینده سیستم

۷- درجه تصفیه

با توجه به موارد بالا و شرایط فعلی کشور و بخصوص شهرداری های کوچک بایستی تصفیه خانه ای راه اندازی شود که با توجه به غلظت بالای فاضلاب کشتارگاه راندمان بسیار بالایی داشته باشد و عملیات بهره برداری و نگهداری آن ساده باشد .

بطور کلی با دو کارگر معمولی بتوان آنرا نگهداری و بهره برداری کرد . و تا حد ممکن نیاز به هزینه های ارزی و ریالی بالا نداشته باشد و جهت نیل به این اهداف بایستی سعی کرد که تصفیه خانه تا حد امکان نیازمند تجهیزات میکانیکی و ماشین آلات پیشرفته نبوده و در صورت نیاز از تجهیزات و وسایل استفاده شود که بهره برداری و نگهداری آن ساده باشد و امکان ساخت و تعمیر و تهیه لوازم یدکی آن در داخل کشور فراهم باشد و ساخت و تعمیرات آنرا در سطح وسیعی در کشور انجام دهند . روشهای از نظر نیاز تجهیزاتی به گونه ای دسته بندی شده اند که روش هوادهی ممتد و انواع آن در اولویت اول قرار دارند یعنی نیاز این روش به تجهیزات در کمترین حد نسبت به سایر روشها می باشد .

روشهای متعارفی هوادهی تدریجی و مرحله ای به تجهیزات اولیه و ثانویه و هوادهی نیاز دارند. سیستم اختلاط کامل نسبت به فرایندهای بالا به دلیل احتیاج به اختلاف کامل نیاز به تجهیزات بیشتری دارند . این چهار فرایند ذکر شده و نیز روش های تثبیت شمالی از نظر تجهیزات تعیین تصفیه لجن نیز مشابه می باشد در روش اکسیژن خالص نیاز به تجهیزات بسیار پیچیده و تکنولوژی پیشرفته می باشد و روش تجهیزات اضافی برای هوادهی لجن انتقالی به حوضهای هوادهی لجن نیاز دارد .

اثرات فاضلاب و ضایعات دامی بر محیط زیست

فاضلاب این منابع به دلیل پراکنده شدن باکتریها و ویروسهای بیماریزا وهمینطور آلوده شدن آبها سحطی و زیرزمینی و تجمع حیوانات موذی تهدید کننده سلامت افراد جامعه می باشد . فاضلاب کشتارگاه ها دلیل داشتن رنگ و و کدورت جلوه زشت و ناپسندی را ایجادمی کند میزان مواد ایجاد کننده بو ممکن است به حدی باشد که اثرات نامطلوبی را به محیط زیست انسانی بوجود آورد .

بدلیل دارا بودن BoD,CoD بالا. اکسیژن محلول رودخانه بطور چشمگیری کاهش یافته و باعث از بین رفتن ماهیان آبزی می گردد.
این عامل حتی در پدیده شکوفایی جلبکها نقش بسزایی داشته و مرگ ماهیان را دو چندان می کند .خوشبختانه اخیراً در کشتارگاه های طیور ضایعات بازیافت شده و با عملیات پخت بصورت پودر گوشت برای درست کردن غذای طیور آبزیان و دامداری بکار می رود. استخوان دام ها نیز برای استفاده از پودر استخوان بکار برده می شود ولی این روش به دلیل سوزاندن استخوانی باعث آلودگی هوا شده و حتی بوی ازاد دهنده آن منطقه اطراف خود را تحت الشعاع قرار می دهد .

با توجه به موارد فوق می توان اینگونه استنباط کرد که با توسعه اطلاعات فن آوری می توان اغلب مشکلات زیست محیطی را مهار کرده و یک توازن معقول بین تکنولوژی و حفظ محیط برقرار کرد .

مشخصات فاضلاب تولیدی کشتارگاه بر حسی ساده و پیچیده بودن آنها متفاوت است.
منبع تولید فاضلاب کشتارگاه های دامی و طیور قسمت ذبح حیوانات ، شستشو احیاء و احشاء و شستشوی زمین و سرویس های بهداشتی کارکنان می باشد .

فاضلاب کشتارگاه بسیار قوی بوده و با داشتن بار آلی بسیار بالا شامل خون و پروتئین و… باعث ایجاد مشکلات حاد در منطقه می گردد.
فاضلاب های تولید شده در این صنایع وارد سیل ها ، رودخانه ها و مزارع مجاور می گردد و باعث آلودگی شدید این صنایع شده و خط آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی را به دنبال دارد

از مهمترین شاخصهای الودگی فاضلاب این صنایع بالا بودن میزان TDS, COD , BOD رنگ و کدورت و الاینده های میکروبی می باشد.

شرکت مهندسی آب نیک پویان البرز ارائه دهنده خدمات طراحی، ساخت و اجرا در کلیه زمینه های تصفیه آب و تصفیه فاضلاب و صنایع وابسته به آن

مقالات مرتبط