4.9/5 - (8 امتیاز)
مروری بر تصفیه فاضلاب توسط جلبک ها

در تصفیه فاضلاب توسط جلبک ها ، داشتن رابطه ي همزيستي با باكتري ها، نقش بسيار مهمي در این فرآیند در بركه هاي اختياري ايفا مي كنند.

بدين صورت كه جلبك ها در حضور نور خورشيد و مواد معدني شروع به فعاليت فتوسنتز مي نمايند كه نتيجه ي آن توليد جلبك هاي جديد و اكسيژن محلول مي باشد كه باكتري ها از اكسيژن محلول توليدي براي اكسيداسيون مواد آلي موجود در فاضلاب استفاده مي نمايند.

در لايه ي فوقاني بركه ي اختياري كه ناحيه فتوسنتز كننده ناميده مي شود، فعاليت فتوسنتز توسط طيف وسيعي از گونه هاي جلبكي (عمدتاً جلبك هاي سبز و سبز- آبي و دياتومه) انجام گرفته و 66-10 گرم جلبك به ازاء هر متر مربع مساحت در روز توليد مي نمايد.

در صورت راهبري مناسب بركه هاي تثبيت، متداول ترين گونه هاي جلبكي در بركه ها شامل كلرلا، سندزموس، ميكرواكتينيوم، اسيلاتوريا، ميكروسيستيس، اوگلنا وكلاميدوموناس مي باشد.

غلظت جلبك ها در پساب بركه هاي اختياري با توجه به ميزان بارگذاري و درجه حرارت، معمولاً در محدوده ي 2000-1500 ميكروگرم كلروفيل a در هر ليترقرار دارد.

جلبک‌ها به عنوان گیاه تصفیه کننده در کانال‌های فاضلاب‌ها نیز دارای اهمیت هستند.

این جلبک‌ها برای انجام فعالیت‌های متابولیسم خود نیترات‌ها و فسفات‌ها را مصرف کرده و با انجام پروسه فتوسنتز، اکسیژن آزاد می‌کنند و اکسیژن آزاد شده به باکتری‌های هوازی کمک می‌کند تا در تجزیه مواد خام فاضلاب‌ها فعال باشند.

 

فاضلاب‌هایی که بیشتر از ضایعات صنعتی و شهر نشینی ایجاد شده باشند، دارای بسیاری از ترکیبات آلی و معدنی هستند که در آنها حل شده و به حالت معلق در آمده‌اند. تصفیه چنین فاضلاب‌هایی غالباً یک امر اکسیژناسیون تلقی می‌شود. لذا پدیده اکسیژن‌دار کردن به وسیله جلبک‌ها بسیار متداول است.

برخی از جلبک‌ها نظیر Scenedesmus Euglena ,Chlorellaو Chlamydomonas در این پدیده بسیار مؤثر واقع می‌شوند.

اکسیژنه کردن فاضلاب‌ها به ویژه در توده‌های کوچک نظیر استخرها ضرورت دارد تا بوی بد از آن ها بر طرف شود.

به این ترتیب جلبک‌ها نقش مهمی‌را در تصفیه فاضلاب‌ به عهده دارند که گاه به صورت طبیعی این پدیده انجام می‌شود.

پروسه فتوسنتز توسط جلبک‌ها سبب وفور اکسیژن می‌شود و اکسیژن تولید شده به مصرف میکروارگانیسم‌ها می‌رسد که ‌میکروارگانیسم‌ها‌ مسؤولیت تجزیه کردن بقایای مواد آلی را در ‌فاضلاب‌ها به عهده دارند.

با توجه به ارزان و در دسترس بودن جلبک می‌توان از آن برای حذف فلزات سنگین به ویژه جیوه که یکی از معضلات محیط زیست کشور است، استفاده کرد و به راحتی حتی می‌توان فاضلاب دندانپزشکی‌ها که حاوی جیوه است و در حال حاضر به زهکش‌های آب سطحی خیابان‌ها یا چاه‌های جاذب وارد می‌شود را با کمک جلبک تصفیه کرد.

جلبک‌ها را می توان با استفاده از روش‌های نوین بیوتکنولوژی به گونه ای پرورش داد که حذف قابل توجه ای از فلزات سنگین را انجام دهند.

میکرو جلبک هایی مانند اسپیرولینا حدود 3 میلیارد سال است که دارای خواص مفید بسیاری از جمله توانایی رشد در آب شوری با زیاد هستند.

آلاینده هایی مانند نیترات ها ماده اصلی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جلبک ها هستند.

جلبک قادر است آن را به عنوان پروتئین در بافت های خود از طریق فتوسنتز ذخیره کند، که باعث افزایش غلظت جلبک  استخرهای کشت می گردد.

نور خورشید ، دی اکسید کربن و فاضلاب، جلبک ها است را قادر می سازند تا آلاینده ها را مصرف کرده و رشد کنند.

این فرآیند خودکفا می تواند به اندازه 20 کیلوگرم اسپیرولینای خشک در روز تولید کند.

این پودر سبز می تواند برای تولید لوازم آرایشی ، کود ، خوراک دام یا حتی مواد برای چاپ سه بعدی به فروش برسد. فرصتی برای تولید کنندگان که مایل به استفاده از فاضلاب خود هستند.

 

مقالات مرتبط