4.7/5 - (8 امتیاز)

تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و آبکاری

یکی از کاربرد های مهم در صنعت فاضلاب ،تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و تصفیه فاضلاب صنایع فلزی می باشد.در واقع یکی از آلوده ترین فاضلاب ها ،فاضلاب حاصل از صنایع فلزی می باشد.
تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و آبکاری و آلودگی های فلزات به دلیل نتیجه فعالیت های صنعتی می باشد که امروزه بیشتر کشورهای دنیا علل خصوص کشورهای در حال توسعه با این مشکل مواجه هستند.حالا در این بخش میخواهیم به شما درباره نحوه تصفیه فاضلاب صنایع فلزی و همینطور مشکلات و فواید آنها را بازگو کنیم.

تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و آبکاری
تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری

تصفیه فاضلاب صنایع فولاد

همانطور که می دانید امروزه همه فلزها و شبه‌فلزهای آسیب‌رسان و سمی بدلیل عدم تجزیه آسان باعث تراکم و انباشته شدن در محیط زیست می شوند و از همه مهمتر خطرات جبران ناپذیری برای موجودات زنده دربردارد.به همین دلیل است که تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و آبکاری مورد اهمیت دنیا و کشور های در حال توسعه قرار گرفته است.
فلزات سنگین مانند مس،کروم،کادیوم،سرب،جیوه و ……. و همینطور روغن ها و اسیدیته در صنایع وجود دارند که اگر قبل از تصفیه فاضلاب ناشی از آنها وارد آب های زیرزمینی و سطحی شوند جطرات جدی به دنبال خواهد داشت.
کیفیت فاضلاب های صنایع فولاد بسته به نوع فرآیند متنوع می باشد، اما اکثر این فاضلاب ها، فرآیند زیر قابل استفاده می باشد.

1. آشغالگیری
2. متعادل سازی
3. ایستگاه پمپاژ
4. چربی گیری
5. انعقاد و لخته سازی
6. ته نشینی و فیلتر شنی

کیفیت فاضلاب های آبکاری را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

1. فلزات سنگین به صورت محلول(مانند Cd-Cr-Cu-Fe-Ni-Pb-Zn)
2. آنیون ها نظیر برات، کلرور-سیانور-فلوئور-فسفات-سولفات
3. کمپلکس هایی نظیر سیانور-آمین-آمونیاک-EDTA-سیترات-تارتارات-اگزالات
4. اسیدها مانند HCl-So4H2 و ترکیبات محلول فلزات سنگین
5. قلیایی ها مانند فسفات ها -سیلیکات ها- سورفاکتان ها
6. چربی و روغن
7. مواد جامد خنثی
8. مواد رنگی
9. مواد آلی مختلف

از میان عوامل یاد شده، در درجه اول فلزات سنگین و بعد از آن سیانور و بالاخره اسیدها و قلیاها و چربی و روغن از نظر آلودگی از اهمیت خاصی برخوردارند و در اختلاط با فاضلاب شهری مانع رشد عوامل بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب خواهند گردید.

شرکت فنی مهندسی آب نیک پویان البرز با تلفیق تجربه و بکارگیری دانش روز و تکنولوژی های نوین و نیز طراحی دقیق فرآیند تصفیه و استفاده از تجهیزات اتوماسیون مدرن، قادر به طراحی و ساخت سیستم تصفیه مناسب برای تصفیه فاضلاب صنایع فولاد و فلزی می باشد.خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط