5/5 - (12 امتیاز)

طراحی تصفیه خانه فاضلاب

بی شک افرادی که به دنبال مقالات تصفیه فاضلاب و طراحی تصفیه خانه فاضلاب هستند سوالاتی را در ذهن خود دارند که ما در طی مقالات مختلف تمامی سوالات شما را پاسخ خواهیم داد.در این مقالات به توضیح سوالات زیر خواهیم پرداخت:

1. انواع فرآیندهای تصفیه فاضلاب به چه صورت است؟
2. انتخاب فرآیند تصفیه فاضلاب به چه صورت است؟
3. طراحی تصفیه فاضلاب به چه صورت می باشد؟
4. …….
5. ……

مبانی طراحی تصفیه خانه فاضلاب
  1. دوره طرح
  2. جمعیت در دوره های طرح
  3. سرانه تولید فاضلاب، سرانه BOD5 و سرانه مواد معلق در دوره های طرح
  4. ضرایب حداکثر و حداقل فاضلاب
  5. میزان پساب های صنعتی که همراه فاضلاب در دوره طرح تصفیه خواهد شد.
  6. میزان نشدابها
  7. درجه تصفیه مورد نیاز
  8. مصارف فاضلاب و پساب تصفیه شده

روش های تصفیه فاضلاب

1. تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال یا هوادهی گسترده
2. تصفيه فاضلاب بهداشتی (روش هاي بيولوژيكي)
3. روش های فیزیکی

تصفیه فاضلاب فیزیکی

در روش تصفیه فیزیکی فاضلاب توسط سیستم های آشغالگیری، دانه گیری و ته نشینی ،شناور شدن و چربی گیری و فیلتراسیون انجام می گیرد.
در تصفیه فاضلاب بهداشتی فرآیند بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد.در روش تصفیه فاضلاب بهداشتی باکتری ها نقش بسیار مهمی در تصفیه فاضلاب دارند زیرا باکتری ها مواد آلی موجود در فاضلاب را جذب کرده و آن را برای تولید سلول جدید و در نهایت کسب انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اغلب برای تصفیه فاضلاب ها روش تصفیه فاضلاب بهداشتی متداول شده است.

تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال

در کشور ما در اکثر مواقع از روش تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال با هوادهی گسترده برای تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی و صنعتی استفاده شود.
• استفاده از روش لجن فعال برای ظرفیت های 300-10 مترمکعب در روز به شکل پکیج فلزی و برای ظرفیتهای بالاتر از پکیج بصورت بتنی استفاده قرار می گیرد.
• لجن دفعی این روش بسیار کمتر از لجن دفعی روش لجن فعال است.
• این سیستم نسبت به تغییرات کیفیت فاضلاب و همچنین حجم فاضلاب ورودی روزانه مقاوم است.
• برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی معمولا از این روش استفاده گردد.
• اگر فاضلاب حاوی مواد سمی و شیمیایی با مقادیر بالا نباشد، این روش بطور موثری برای تصفیه فاضلاب کاربرد دارد.

تاسیسات و کارخانه هایی که ترکیب فاضلاب ورودی آنها زیاد است مشخص نیست ،بهتر است طراحی تصفیه خانه فاضلاب آنها به کمک آزمایشگاه انجام گیرد زیرا مقدار نوسانات جریان ورودی در آزمایشگاه مورد توجه قرار می گیرد.
مورد اصلی در طراحی تصفیه خانه فاضلاب ،عمر لجن است که باید متناسب با حجم و اندازه حوض هوادهی باید به گونه ای تعیین کنید که از شسته شدن باکتری ها جلوگیری شود و بعد از آن باید حجم مورد نیاز برای عمل دنیتریفیکاسیون تعیین گردد.

فرآیند نیتریفیکاسیون

فرآیند نیتریفیکاسیون به فرآیندی می گویند که در طی فرآیند تصفیه فاضلاب اتفاق می افتد که هنگام نيتريفيكاسيون براي توصيف فرآيند بيولوژيكي شامل دو مرحله میشود كـه آمونيـاك به نيتريت و نيتريت به نيترات اكسيد مي شود. نياز به فرآیند نیتریفیکاسیون در تـصفيه فاضـلاب بـه دليـل ملاحظات كيفي آب است.
شرکت تصفیه سازان آب نیک پویان البرز (سهامی خاص) با سالها تجربه کاری و با بکارگیری بهترین روشها و تکنولوژیهای روز دنیا در طراحی تصفیه خانه فاضلاب ، ساخت و اجرا در کلیه زمینه های تصفیه آب و تصفیه فاضلاب و صنایع وابسته به آن فعالیت میکند.
شرکت مهندسی تصفیه سازان آب نیک پویان البرز افتخار این را دارد که در راستای حفظ محیط زیست کشور عزیزمان ایران با کادری متعهد در جهت تصفیه فاضلاب انسانی و آلوده نکردن این نوع پساب های بیولوژیکی در آبهای زیر زمینی گامی مثمر ثمر برداشته باشد.

مقالات مرتبط