5/5 - (1 امتیاز)

قیمت دستگاه آب شیرین کن

شرکت آب نیک پویان یکی از شرکت های سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد که در تامین دستگاه آب شیرین کن دارای قیمتی رقابتی می باشد. در حال حاضر به دلیل تغییر قیمت های تجهیزات، برای دریافت هرگونه سوال و مشاوره و قیمت در زمینه ی تصفیه آب، با ما تماس حاصل فرمایید. این شرکت سعی در تامین و ساخت دستگاه آب شیرین کن با بهترین متریال و تجهیزات می باشد. در این مقاله به بررسی برخی مشخصات موثر فیزیکی آب در طراحی دستگاه آب شیرین کن می پردازیم.

مشخصات فیزیکی آب

اصولا اندازه گیری خواص فیزیکی آب آسان است و حتی بعضی از آن ها را می توان به وسیله چشم هم تشخیص داد.

درجه حرارت

اهمیت درجه حرارت آب در این است که دما می تواند در خواص دیگر مانند افزایش سرعت واکنش یا کاهش در حلالیت گاز ها و یا در طعم و مزه تاثیر بگذارد.

طعم و مزه

معمولا به دلیل ناخالصی های حل شده در آب که اغلب مواد آلی هستند نظیر ( فنل و کلروفنل ) آب طعم مخصوصی پیدا می کند. بعضی خواص آب نظیر طعم و بو از نظر اندازه گیری مشکل هستند.

رنگ

برخلاف تصور حتی آب دارای رنگ است و رنگ آن در حجم زیاد سبز مایل به آبی رنگ پریده می ماند. لازم است که مواد در محلول و رنگ ظاهری مواد معلق در یک محلول آبی تشخیص داده شود. رنگ زرد آب که از یک منبع بالادست سرچشمه می گیرد به دلیل وجود مواد اسیدی آلی بدون ضرر است و عملکرد آن به مانند اسیدتانیک در چای است به هر حال باید دانست که در بعضی از صنایع مثل صنعت کاغذ سازی وجود آب بدون رنگ کاملا ضروری است.

کدورت

مواد جامد سبب وجود ظاهری کدر مانند و ابری شکل در آب می شود که گاهی اوقات نه تنها از نظر ظاهری نامناسب است بلکه می تواند ضرر هم داشته باشد.

جامدات

کل جامدات به تمامی ذراتی اطلاق می شود که در 103 درجه سانتیگراد در ظرف تبخیر باقی بمانند. ذرات قابل ته نشینی، موادی هستند که در ته ظرف قیف ایمهاف ته نشین شوندو این ذرات همان لجن هایی هستند که در ته نشینی اولیه در تانک های ته نشینی باقی خواهند بود. کل جامدات به دو بخش ذرات غیر قابل فیلتر یا معلق و قابل فیلتر تقسیم می شوند. اگر کل ذرات از داخل یک فیلتر گذرانده شونداین دو تقسیم بندی کاملا مشخص می شود. ذرات قابل فیلتر شامل مواد کلوئیدی و ذرات حل شده است که اندازه ذرات کلوئیدی بین0.1 تا 0.001 میکرون است و ذرات حل شده هم به دو بخش آلی و معدنی تقسیم می شوند. هر بخش ذکر شده در بالا هرکدام دارای ذرات فراری هستند که این ذرات در کوره با دمای 550 درجه سانتیگراد حرارت ببینند ذرات معلق فرار و ذرات معلق ثابت به دست می آیند

ضریب هدایت

این ضریب بستگی به مقدار مواد نمکی حل شده برای محلول های آبکی، ضریب هدایت تقریبا متناسب با مقدار TDS محلول است.

مشخصات شیمیایی آب

شاید شاخص های شیمیایی آب از اهمیت بیشتری نسبت به پارامترهای فیزیکی برخوردار باشد و مقدار آن ها می تواند در شدت آلودگی یک نمونه آب کمک کند. برای اینکه بتوان مشخصات شیمیایی را تشخیص داد لازم است چند تعریف شیمیایی از پارامترهای اساسی در این قسمت گفته شود.

وزن اتمی

وزن یک اتم از عنصر که با مقایسه با ایزوتوپ کربن C بدست می آید.

وزن مولکولی

مجموع وزن های تمام اتم های موجود در یک مولکول

محلول مولی

محلولی که شامل مقدار معینی مول از ترکیب در یک لیتر از محلول است.

ظرفیت

خواص یک عنصر با مقدار اتم های هیدروژن همان عنصر مشخص می شود. وزن اتمی=Z/وزن مولکولی که برای اسید ها Z = تعداد H که یک مول اسید بدست می آید. و برای بازها Z = تعداد مول های H که با یک مول از باز واکنش می دهد.

محلول نرمال

محلولی است که شامل وزن اکی والان ماده در یک لیتر باشد. pH : شدت اسیدیته یا قلیائیت یک نمونه به وسیله pH مشخص می شود که عملا غلظت یون های هیدروژن حاضر در محلول است. آب به تنهایی خیلی کم یونیزه می شود. اگر pH را 0 تا 14 درجه بندی کنیم به راحتی می توان دریافت که محلول هایی که مابین 7 تا 14 قرار دارند محلول بازی و محلول هایی که زیر 7 در مقیاس pH قرار گیرند اسیدی و وضعیت 7 برای یک محلول نشان می دهد که ترکیب خنثی است. اغلب واکنش های شیمیایی با pH کنترل می شوند، ضمن اینکه در فعالیت های بیولوژیکی pH بین 6 تا 8 است.

پتانسیل اکسیداسیون و احیا (Oxidation Reduction Potential) :

در واکنش های اکسیداسیون و احیا در هر لحظه نسبت بین موادی که اکسید و احیا می شوند در حال تغییر است در چنین شرایطی پتانسیل لازم جهت انتقال الکترون از مواد اکسیدکننده به احیا شونده به صورت زیر بیان می شود. مقدار پتانسیل اکسیداسیون و احیا در اغلب واکنش های شیمیایی نقش تعیین کننده در هوازی بودن واکنش دارند فرضا برای واکنش های هوازی ORP>200 (MV میلی ولت و در واکنش های بی هوازی ORP<50 (MV است.

قلیائیت Alkalinity :

قلیائیت در آب های طبیعی و سطحی به دلیل وجود HCO3 منفی یا آنیون OH منفی به وجود می آید و ترکیبی از آب های زیرزمینی، سنگ آهن و گچ می باشد.

CaCO3+H2O+CO2=Ca(HCO3)2

قلیائیت در آب ها یا پساب ها را می توان یک مزیت تلقی کرد زیرا از تغییرات ناگهانی pH محیط جلوگیری می کند و مانند یک محلول بافر عمل می نماید. در تعاریف آمده است که pH پایین تر از 8.2 قلیائیت بازی و pH بالاتر از 4.5 قلیائیت کل محسوب می شود.

اسیدیته

آب های طبیعی و پساب ها با ترکیبات گاز کربنیک و اسید کربنیک وارد واکنش می شود و pH آن تغییر می کند. اسید کربنیک  H2CO3 در 8.3 خنثی می شود pH آب با چنین ترکیباتی حداکثر به 4.5 می رسد بنابراین مقدار اسیدیته که در اثر CO2 به وجود می آید.

CO2 + H2O =H2CO3

هنگامی که pH=4.5 باشد انیدرید کربنیک به یون بی کربنات تبدیل شده که این خود در pH=8.3 به رادیکال کربنات قابل تبدیل است. اسیدیته بر حسب CaCO3 اندازه گیری می شود.

سختی آب Hardness:

سختی خاصیتی از آب صنعتی است که باعث جلوگیری از کف هنگام استفاده از صابون می شود. وجود سختی تولید رسوب Scale در سیستم های آب گرم می کند. سختی آب در اثر ترکیب یون های فلزی مانند +Ca2 و +Mg2 و تا حدی +Fe2 و +Sr2  با نمک هایی مثل HCO3 منفی ، SO4  دو منفی ، Cl منفی ، NO منفی به وجود می آید گرچه سختی مصرف صابون و هزینه سوخت را به سبب تشکیل رسوب در لوله بالا می برد ولی از نظر سلامتی مشکل چندانی را سبب نمی شود. سختی دو نوع است: سختی کربناته (Carbonated Hardness) که از ترکیب یون های فلزی با HCO3 منفی به وجود می آید. سختی غیر کربناته (Non Carbonated Hardness) که از ترکیب یون های فلزی با آنیون هایی نظیر SO4  دو منفی، Cl منفی، NO3 منفی تشکیل می شود. اختلاف سختی کل با قلیائیت برابر است با سختی غیر کربناته سختی غیر کربناته = قلیائیت – سختی کل از رابطه بالا به خوبی پیداست که اگر آبی دارای +Na و +K باشدسختی غیرکربناته منفی است چون نمک های این فلزات قلیائیت را تشکیل میدهد بدون اینکه سختی تولید کنند.

اکسیژن محلول (Dissolved Oxygen) :

یکی از مهمترین عناصر موجود در آب برای اندازه گیری شدت آلودگی، مقدار اکسیژن محلول است. زندگی بیولوژیکی موجودات زنده بستگی به میزان اکسیژن محلول دارد و اثرات پساب های ورودی به رودخانه و آب های زیرزمینی با موازنه اکسیژن مشخص می شود. آب های تمیز معمولا از اکسیژن اشباع هستند اما متاسفانه به دلیل اینکه اکسیژن در آب کم محلول است مواد آلی در پساب ها می توانند به سرعت اکسیزن محلول را از آب جدا کرده و در تجزیه خود از آن استفاده کنند. ماهی های قرمز حداقل 5 (mg/Lit) اکسیژن محلول در آب نیاز دارند و ماهی های اقیانوس با کمتر از 2 (mg/Lit) اکسیژن محلول نمی توانند زندگی کنند. آبی که از اکسیژن اشباع شده باشد داراری طعم مطبوعی است در صورتی که آب بدون اکسیژن داراری طعم تلخ است. به همین جهت به آب شرب در صورت لزوم هوا می دمند و از اکسیژن محلول اشباع می کنند. در صنعت غلظت بالای اکسیژن محلول سبب خوردگی در لوله ها می شود.

اکسیژن مورد نیاز  (0xygen Demand):

ترکیبات آلی معمولا ناپایدار هستند و می توانند بیولوژیکی یا شیمیایی اکسیده شوند و به مواد پایدار تر و نسبتا خنثی مثل CO2  ، NO3 ، H2O تبدیل شوند با اندازه گیری مقدار اکسیژن می توان پی برد که چه مقدار ماده ارگانیکی آلاینده در پساب وجود دارد.

اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی (BOD (Biochemical Oxygen Demand :

مقدار اکسیژن مورد نیاز برای میکروارگانیزم ها که بتوانند مواد آلی را تجزیه کنند.

مقدار پرمنگنات (Permanganate Value) :

اکسیداسیون شیمیایی مواد آلی با محلول پرمنگنات سدیم

اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD (Chemical Oxygen Demand :

اکسیداسیون شیمیایی مواد آلی با استفاده از دی کرومات پتاسیم و اسید سولفوریک غلیظ. مقدار سه مشخصه بالا به صورت PV<BOD<COD است

کل مواد آلی کربنی :

مقدار این مواد را می توان با روش های احتراقی یا با استفاده از جذب UV تعیین نمود. در هر دو روش دستگاه های خاص در دسترس هستند که استفاده و بهره برداری از آن ها نسبتا گران است.

نیتروژن :

چون واکنش های بیولوژیکی تنها در حضور نیتروژن کافی به طور کامل به طور انجام می شود از این نظر عنصر نیتروژن یکی از عناصر مهم در تصفیه پساب صنعتی است. در مهندسی بهداشت ازت را به چهار دسته تقسیم می کنند : الف: نیتروزن آلی (Organic Nitrogen) : که به شکل آمینواسیدها-پروتئین ها و اوره در پساب وجود دارد. ب: نیتروژن آمونیاکی (Ammonia Nitrogen) : که به شکل نمک های آمونیوم مثل NH4)2CO3) هستند. پ: نیتریت نیتروزن  (Nitrite Nitrogen) : این نوع ترکیب در مرحله ای کوتاه از واکنش اکسیداسیون ظاهر شده و مقدار آن در مقابل دیگر نیتروژنی زیاد نیست. ت: نیترات نیتروژن (Nitrate Nitrogen) : این نوع نیتروژن محصول نهایی واکنش اکسیداسیون است. اکسیداسیون ترکیبات نیتروزن را نیتریفیکاسیون Nitrification هم می گویند. عکس عمل نیتریفیکاسیون، دی نیتریفیکاسیون Denitrification می گویند. در گذشته قبل از اینکه آنالیز های باکتریولوژیکی معمول گردد از غلظت نسبی اشکال مختلف نیتروزن برای تشخیص نوع و شدت آلودگی یک نمونه استفاده می شد.

کلرورها :

نمک های کلر آب را ترش مزه می کند و چون در پیش آب های انسانی نمک کلر وجود دارد پساب های خانگی دچار آلودگی می شوند. حد نهایی کلرور در آب 250- 500 mg/Lit است گرچه با 1500 mg/Lit نیز آسیب جدی به سلامتی انسان نمی رساند. به غیر از آلاینده ها و پارامترهای ذکر شده مواد دیگری می تواند در آب های صنعتی مثل فلزات سنگین و سمی – سیانید ها- فنل ها- روغن، گریس وجود داشته باشد. پارامتر های بیولوژیکی و رابطه آن ها با تصفیه خود در در مقاله های دیگر به جزئیات بحث شده است. تجزیه شیمیایی و بیوشیمیایی منابع آبی معمولا حساس ترین پارامترهای کنترل کیفی یک نمونه آب را مشخص می کند، تقریبا تمام مواد آلی داراری تعداد زیادی میکروارگانیزم تا حدود 10.000.000 در هر لیتر هستند اما تعداد دقیق را به طور مشخص حتی با دقیق ترین دستگاه ها و ابزار نمی توان به دست آورد. از این جهت بعد از یک تصفیه معمولی و ساده هنوز در آب خروجی میکروارگانیزم وجود دارد.

دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت 150 مترمکعب در شبانه روز به سفارش شرکت ترام چاپ سپاهان

قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی چند می باشد ؟

5000 لیتر در شبانه روز —- 70 میلیون تومان

10000 لیتر در شبانه روز —- 80 میلیون تومان

15000 لیتر در شبانه روز —- 90 میلیون تومان

 

جهت اطلاع از قیمت با ما تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط