5/5 - (5 امتیاز)

تاریخچه کلر زنی فاضلاب چگونه است؟

تاریخچه کاربرد کلرزنی فاضلاب

کلر زنی فاضلاب یا استفاده از کلر به شکل های مختلف یکی از رایج ترین فناوری های گندزدایی است.

کلر زنی فاضلاب علاوه بر گندزدایی میتواند به منظور کنترل بوها ،بالکینگ لجن،کف کردگی لجن و عوامل مزاحم (مثل پشه های ریز) نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین ترکیبات کلر تصفیه فاضلاب اغلب ،به خاطر در دسترس بودن ،کارایی، راندمان،هزینه های نسبتاً پایین، قابلیت اعتماد و نیز پایداری باقی مانده های کلر ترجیح داده می شوند.
کمیسیون آب انگلیس در سال 1854 اولین گروهی بود که به طور رسمی از کلر و ترکیبات کلر جهت گندزدایی فاضلاب در سیستم کلرزنی فاضلاب استفاده کرد ضمن اینکه انگلستان تا سال 1884 کلرزنی فاضلاب را انجام نمیداد.

گندزدایی فاضلاب با کلرید آهک (پودر حاوی کلرید کلسیم و هیپوکلریت کلسیم) در ایالات متحده از سال 1910 آغاز شده باشد و شهر فیلادلفیا اولین شهری است که سیستم کلرزنی فاضلاب را در ایالات متحده را نصب کرد، تا اواخر دهه 1950 تقریباً 30% از تصفیه خانه های فاضلاب در ایالات متحده از کلرزنی به شکل های مختلف استفاده می کردند، در سال 1979 ،بیشتر 95% از تصفیه خانه های فاضلاب کلرزنی پساب خود را مورد ارزیابی قرار دادند. از این زمان به بعد استفاده از کلر برای گندزدایی در تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی عمومی(POTWs) کاهش یافته است که علت آن افزایش میزان آگاهی در زمینه ایمنی نگهداری،حمل و نقل و ذخیره سازی ترکیبات کلر و نیز نگرانی هایی است که در ارتباط با تشکیل محصولات جانبی گندزدایی خطرناک بالقوه وجود دارد، در سال 1979،تقریباً 90% از تسهیلات بررسی شده از گاز کلرمایع به منظور گندزدایی استفاده می کردند ولی در سال 2003 این میزان به 41% کاهش پیدا کرد، بیشتر تصفیه خانه هایی که از گاز کلر برای کلرزنی فاضلاب استفاده می کردند به استفاده از هیپوکلریت تغییر فناوری داده و مابقی از فناوری UV استفاده کردند.از بین تصفیه خانه هایی که از کلرگازی در سال 2003 استفاده می کردند ،بیش از 50% آنها طوری طراحی شده اند که تا قبل از سال 2013 به فرآیند گندزدایی دیگری تغییر داده شوند.

از بین این تصفیه خانه های طراحی شده جهت تغییر فناوری،بیش از 60% آنها جهت تغییر به فناوری اشعه ماورای بنفش (UV) و مابقی جهت تغییر به فناوری هیپوکلریت طراحی شده اند.تولید در محل هیپوکلریت هنوز هم یک فناوری در حال رشد و ظهور محسوب شده و تنها 2% از POTWs های مورد برسی شده توسط WEF از آن استفاده می کردند.

مکانیسم گندزدایی کلر:

کلر یک اکسید کننده قوی است که به سرعت با مواد سلولی واکنش داده و عمل گندزدایی را انجام می دهد.کلر از طریق آسیب به اسید های نوکلئیک و غشاهای سلولی باعث غیر فعال سازی باکتری ها و از طریق آسیب پوششی پروتئینی و اسید های نوکلئیک باعث غیر فعال سازی ویروس ها می شود.کلر نمی تواند باعث غیر فعال شدن تک یافتگانی مثل کریپتواسپوریدیا و ژیاردیا در دزهای معمول شود.

 

شرکت مهندسی آب نیک پویان این امکان را فراهم کرده است که ضمن دستیابی به استاندارد محیط زیست، قیمت های رقابتی مناسب را در اختیار مشتریان خود در پروژه های مختلف تصفیه آب و تصفیه فاضلاب قراردهد.

برای مشاهده پروژه های انجام شده این شرکت اینجا را کلیک نمایید.

 

مقالات مرتبط