5/5 - (1 امتیاز)

 آمادگی واگذاری بخشی از طرح های تصفیه فاضلاب دولت به بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان صبح دوشنبه در حاشیه افتتاح فاز اول پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرستان اسلامشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این تصفیه خانه آب و فاضلاب در دولت یازدهم ساخته شده و به بهره برداری رسیده است و امروز مورد افتتاح واقع شده است.

چیت چیان افزود: با افتتاح ۴۰ تصفیه خانه موجود و ۲ تصفیه خانه دیگر که طی دو الی سه روز آینده افتتاح می‌شود مجموعا تصفیه ۱/۱ دهم میلیون متر مکعب فاضلاب در شبانه روز در این دولت انجام می‌شود و این مقدار ۲۶ درصد کل ظرفیت تصفیه فاضلابی را تشکیل می‌دهد که از ۵۰ سال گذشته تا کنون در کشور  به بهره برداری رسیده است و این نشان دهنده کار فشرده و برجسته ای است که در این دولت به انجام رسیده است.

وی گفت: طرح های فاضلاب چند هدف عمده را دنبال می‌کند که نکته اول عبارت است از این موضوع که اگر این فاضلاب در محیط پخش شود موجب کاهش ضریب بهداشت و سلب سلامتی مردم خواهد شد و آلودگی های فراوانی را موجب می‌شود که می‌تواند مشکلات حاد فراوانی را ایجاد کنند و ما خوشبختانه در نتیجه همین اقدامات سال‌های اخیر کمترین نمونه های «التور» و بیماریهای مشابه را داشته ایم که به برکت اجرای چنین طرح هایی بوده است.

وزیر نیرو بیان داشت: نکته دوم عبارت است از اینکه اگر فاضلاب مورد تصفیه قرار نگیرد و وارد محیط شود سبب آلوده کردن محیط شده و منابع سالم  آب را هم مورد آلودگی قرار می‌دهد و نتیجه این عمل آن است که نتوانیم از این منابع آب در هیچ زمینه ای مثل شرب و کشاورزی و فعالیت های دیگر استفاده کنیم بنابراین این امر مهم از آلودگی آب جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: نکته دیگر که حائز اهمیت و سومین تاثیر مهم این است که وقتی فاضلاب جمع آوری و در تصفیه خانه تصفیه  می شود و پس از این فرآیند ما می‌توانیم از این پساب در فرآیند های کشاورزی و صنعتی و فضای سبز و احیای تالاب ها استفاده کنیم .

چیت چیان گفت: بنابر این با توجه به الویتی که محیط زیست برای دولت داشته اقدامات گسترده ای در این زمینه شکل گرفته و تاکنون میزان پوشش شبکه های فاضلاب شهری درون کشور ما به ۴۶/۸ درصد کل جمعیت شهری  کشور رسیده است.

وزیر نیرو افزود: ما در چند سال گذشته اهتمام ویژه ای داشته ایم که طرح های این‌چنینی را به بخش های خصوصی واگذار نماییم یعنی تاکنون در شهرهای متعددی از کشور تمام سرمایه گذاری برای ایجاد شبکه و احداث تصفیه خانه و همچنین جمع آوری فاضلاب ها در بخش خصوصی صورت می‌گیرد، منتها اینها در نقاطی است که پساب دارای قیمت اقتصادی بالایی است و در برخی از نقاط که دسترسی به منابع آب بیشتر است ممکن است بخش خصوصی رغبتی به انجام چنین کاری ندارد اما در استان هایی مثل قم، اصفهان، تهران و شهرهای مرکزی فلات ایران که عمدتا آب از ارزش فراوانی برخوردار است به صرفه است که خود بخش خصوصی شبکه را ایجاد کند و فاضلاب را تصفیه و پساب موجود در آن را مورد استفاده قرار دهد.
وی با بیان اینکه ما هم از این روش که روش بیع متقابل است و هم از روش«BOT» تعداد قابل توجهی از پروژه ها را به انجام می‌رسانیم و اعلام می کنیم که بخش خصوصی هایی که خواستار فعالیت در این زمینه هستند پروژه های زیادی داریم که بتوانیم با آنها همکاری کنیم.

برگرفته از خبرگزاری مهر

مقالات مرتبط