5/5 - (2 امتیاز)

تصفیه فاضلاب صنایع و معادن

روش‌های بسیاری برای تصفیه فاضلاب از انواع مواد تشکیل دهنده آن وجود دارد.
بیشتر فاضلاب‌ها در مقیاس صنعتی پرانرژی در تصفیه خانه‌های فاضلاب (WWTPs) تصفیه می‌شوند که شامل مراحل تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می‌باشند.
به هر حال، استفاده از گندانبار و دیگر امکانات فاضلابی در محل (OSSF)، بصورت گسترده در مناطق روستایی وجود دارند به طوری که بالای ۲۰ درصد از خانه‌ها را در ایالات متحده ساپورت می‌کنند.
مهم‌ترین سیستم تصفیه هوازی، فرایند لجن فعال است، اساس آن نگهداری و چرخش توده مخلوط تشکیل شده از میکرو ارگانیسم‌هایی است که توانایی جذب و جذب سطحی مواد آلی درون فاضلاب را دارند.

فرایندهای تصفیه بی هوازی فاضلاب (UASB، EGSB ) بطور گسترده‌ای در تصفیه فاضلاب صنعتی و لجن‌های بیولوژیکی استفاده می‌شوند.
بعضی فاضلاب‌ها خطرات بالایی برای استفاده دوباره آب دارند.
برای اکثر فاضلاب‌ها روش‌های زیست محیطی با استفاده از سیستم‌های نی زار استفاده می‌شود، مثل تالاب‌های ساخته شده.
قسمت سوم تصفیه‌ها استفاده بیشتری دارند و عمومی‌ترین تکنولوژی مورد استفاده، میکروفیلتراسیون یا غشای مصنوعی می‌باشند.
بعد از فیلتراسیون غشایی، فاضلاب تصفیه شده غیرقابل تشخیص از آب طبیعی قابل نوشیدن (بدون مواد معدنی) باشد.
نیترات با روش‌های طبیعی در تالاب از فاضلاب خارج می‌شود اما همچنان نیتروژن دهی میکروبی وجود دارد، مقدار کمی متانول توسط باکتری‌های کربنی اضافه می‌شود.
تصفیه خانه‌های اوزونی نیز محبوبیت رو به رشدی دارند و از ژنراتور اوزون استفاده می‌کنند به این صورت که آلودگی‌های آب را مثل حباب‌های اوزونی از مخزن خارج می‌کنند اما انرژی فشرده می‌شود.

دفع فاضلاب از یک کارخانه صنعتی سخت و هزینه‌بر می‌باشد.
پالایشگاه‌های نفت، کارخانه‌های شیمیایی و پتروشیمی در محل خود امکاناتی دارند تا فاضلابشان را تصفیه کنند؛
بنابراین، غلظت آلاینده‌ها در فاضلاب تصفیه‌شده آنها مطابق با مقررات محلی یا ملی در مورد دفع فاضلاب در کارخانه‌ها یا داخل رودخانه، دریاچه یا اقیانوس می‌باشد.
تالاب‌های ساخته‌شده موارد استفاده زیادی دارند چراکه کیفیت بالا داشته و تصفیه را در همان مکان انجام می‌دهند.
دیگر فرایندهای صنعتی که فاضلاب زیادی تولید می‌کنند صنعت کاغذ و خمیرکاغذ می‌باشد که نگرانی‌های زیست محیطی را ایجاد کرده‌اند،
در نتیجه، آب مورداستفاده‌شان در کارخانه قبل از دفع پاکسازی می‌شود.

مشکل اصلی در فاضلاب حاصل از صنایع معادن، وجود ذرات سنگ و مواد ناشی از انحلال سنگ ها در آن ها است.
شستشوی سنگ معدن ذغال سنگ به منظور جداسازی زغال سنگ از آن می تواند فاضلابی دارای ذرات ریز هماتیت و حتی سورفکتانت ها را تولید نماید.
در معدن فلزات نیز مواد نامطلوب زیادی مانند روی و آرسنیک وارد جریان فاضلاب خروجی می شوند.
علاوه بر این، سازند های زمین شناسی ای که حاوی فلزات دارای ارزش اقتصادی ای چون طلا و مس هستند شامل سنگ های سولفیدی می باشند.

پس از عملیات استخراج، تکه سنگ های باقیمانده از سازند اولیه حاوی ترکیبات سولفور هستند که در صورت قرار گیری در معرض آب و هوا، به سولفور اسید تبدیل شده و وارد جریان فاضلاب می شوند.
ورود جامدات بسیار ریز و عدم ته نشینی آن ها در واحد های فیزیکی تصفیه خانه ها نیز مشکلی است که فاضلاب حاصل از استخراج فلزات با ارزشی چون طلا و نقره ایجاد می نماید.

فاضلاب صنایع کاغذ سازی

موضوع قابل توجه در صنعت کاغذ، مصرف زیاد آب این دست صنایع است. آبی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد در مراحل مختلف فعالیت های مربوط به آماده سازی خمیر کاغذ و کاغذ آلوده می شود و فاضلاب این صنعت را تولید می نماید.

در تصفیه فاضلاب صنعتی کاغذسازی، فاضلاب تولید شده اثرات مضری بر محیط زیست دارد و تهدیدی جدی برای حیات جانداران و زندگی انسان ها به شمار می آید. جالب است که پس از صنعت فلزات و صنایع مواد شیمیایی، صنعت کاغذ بیشترین مقدار فاضلاب تولیدی را به خود اختصاص می دهد! این فاضلاب شامل آلاینده های مختلف آلی و معدنی است که عموما از ترکیباتی چون تانن، لیگنین، رزین و کلر نشات می گیرند. ترکیبات نیتروژن دار، TSS و BOD جزو فاکتور های اصلی و مهم این فاضلاب هستند که باید طی فرآیند و مراحل مختلف تصفیه کاملا حذف شوند و یا مقدار آن ها به حداقل برسد.

پساب تصفیه شده (مانند صنعت آهن و فولاد) در صورت رسیدن به کیفیت قابل قبول می تواند مجددا مورد استفاده قرار گیرد و یا در صورت داشتن مشخصه هایی در چارچوب استاندارد های محیط زیست می تواند به آب های سطحی تخلیه شود. گازهای گلخانه ای (GHGs) تولید شده از تصفیه خانه ی فاضلاب صنایع کاغذ (از بخش تصفیه ی بیولوژیکی، شیمیایی یا فیزیکی) نیز از دیگر مسائلی است که مورد توجه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار می گیرد.

فاضلاب صنایع هسته ای

همانطور که انتظار می رود در تصفیه فاضلاب صنعتی، صنایع هسته ای و رادیو شیمیایی دارای مواد رادیو اکتیو می باشد،
که تصفیه ی این نوع فاضلاب به دلیل خطراتی که مواد پرتو زا برای تمامی جانداران دارد، بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است.

جمع بندی

با نگاه کلی به مشخصه های فاضلاب تولیدی از صنایع مختلف،
به راحتی می توان به اهمیت و حساسیت تصفیه فاضلاب صنعتی پی برد،
زیرا عدم تصفیه ی آن ها تهدید بزرگی برای حیات انسان، گیاهان و جانوران محسوب می شود.

مقالات مرتبط