5/5 - (11 امتیاز)

تصفیه فاضلاب کارخانه نوشابه سازی

فاضلاب های تولیدی در صنایع نوشابه سازی، معمولا در اثر شستشوی مخازن ساخت نوشابه و مخازن اختلاط با عصاره، شستشوی سالنهای تولید و دستگاهها و تجهیزات تولید می گردد.
به این ترتیب آلودگی مربوط به این فاضلاب ها اغلب مربوط به مواد اولیه کارخانه نوشابه سازی و سرشار از کربو هیدرات است. برمبنای مطالعات انجام شده در ایران میزان فاضلاب تولیدی به طور متوسط در حدود 2 الی 4 لیتر به ازای هر لیتر نوشابه تولیدی می باشد.
از نظر کیفی، در اینگونه فاضلاب ها عمدتا مشکلات ناشی از آلودگی فلزات سنگین یا ترکیبات سمی و خطرناک وجود نداشته و فقط پارامترهای مربوط به آلاینده های آلی مطرح می باشند.
بدلیل شستشوی مخازن عصاره سازی و شربت سازی با سود کاستیک، معمولا pH فاضلاب قلیایی می باشد.
لذا جهت تصفیه اینگونه فاضلاب ها عمدتا از روش های تلفیقی تصفیه فاضلاب استفاده می شود و با استفاده از این روش های استاندارد، فاضلاب به طور کامل تصفیه گردیده و استانداردهای تصفیه خروجی جهت فاضلاب صنعتی برآورده می گردد.

در انتهای تصفیه فاضلاب آب خروجی باید کیفیت لازم برای آبیاری و زراعت باشد.

تصفیه فاضلاب کارخانه نوشابه سازی

تصفیه فاضلاب صنایع نوشابه و آبمیوه

نوشابه امروز به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا تبدیل شده است ، مواد آلاینده در پساب کارخانه های نوشابه سازی باعث مشکلات زیست محیطی متعددی می شود که از نظر شاخص های آلودگی مانند C.O.D، T.D.S وN.T.U تفاوت قابل ملاحظه ای با فاضلاب شهری دارند.
این موضوع باعث میشود که نتوان فاضلاب کارخانه نوشابه سازی را در طبیعت رها کر و تصفیه فاضلاب کارخانه نوشابه سازی برای حفاظت از محیط زیست کاملا ضروری مباشد. متاسفانه در ایران به آلودگی ناشی از پساب این صنعت توجه زیادی نمی شود.

امروزه روش های جدید تری برای تصفیه فاضلاب وجود دارند مانند ، روش های جذب سطحی با استفاده از ستون کربن فعال می توان پساب مرحله بطری شویی را تصفیه کرد و به مصارف عمومی مانند فضای سبز و شستشوی سالن به چرخه مصرف برگردانده شود که از این راه تا 40% در مصرف آب صرفه جویی می شود. نتایج نشان می دهند که راکتورهای غشایی بیولوژیکی می توانند تا 94% TOC و COD و تا 97% BOD را کاهش دهند.

مقالات مرتبط