5/5 - (19 امتیاز)
پکیج تصفیه آب شهری

یکی از مهمترین نیازهای مهم بشری آب می باشد که باید در حفظ و نگهداری و استفاده بهینه آن دقت لازم را داشته باشیم.مقدار آب موجود بروی سطح کره زمین کلا 72 درصد می باشد اما از این مقدار 92 درصد آن آب آشامیدنی نیست زیرا شور می باشد و غیر قابل استفاده برای بشر است.در گذشته نیز آب بسیار مورد توجه قرار می گرفت.در قدیم نیز تصفیه آب با صاف کردن و جوشاندن آن انجام میشد گرچه با پیشرفت علم و تکنولوژی، میزان و روش تصفیه آب از مصارف آب شهری (مصارف خانگی، عمومی، تجاری و صنعتی، فضای سبز، آتش نشانی، و همچنین تلفات آب) تاثیر گرفته است.تصفیه آب در هر صورت چه برای آشامیدن و چه برای مصارف صنعتی لازم می باشد.اما تصفیه آب شهری بسیار آسان تر و به صرفه تر از تصفیه آب صنعتی می باشد.

در بیشتر مواقع فاضلاب های تولید شده از شرکت های صنعتی و کارخانجات و غیره حاوی مواد شیمیایی است که برای محیط زیست بسیار مضر است. از این رو معمولا برای این مناطق از نمونه پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می کنند. زیرا این نوع پکیج تصفیه فاضلاب قادر است تا مواد شیمیایی تولید شده توسط کارخانجات و مناطق صنعتی را نیز تا حدود زیادی تصفیه و از بین ببرد.

پکیج تصفیه فاضلاب عبارت است از سیستم و یا دستگاهی برای تصفیه فاضلاب و تبدیل آن به آب پاکیزه برای استفاده مجدد از آن به منظور شست و شو غیره. پکیج تصفیه فاضلاب برای عمل تصفیه از سه فرآیند مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی استفاده می کند. که مرحله ابتدایی پکیج تصفیه فاضلاب، فرآیند مکانیکی است. پکیج تصفیه فاضلاب دارای انواع مختلفی نظیر پکیج تصفیه فاضلاب شهری و پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی است.

فرآیند تصفیه آب

روش تصفیه آب با توجه به منبع آب مورد استفاده متفاوت میباشد.برای تصفیه آبهای زیرزمینی ، مراحل هوادهی، سختی گیری، فیلتراسیون، گندزدایی، و ذخیره سازی به کار می روند. آبهای سطحی معمولا دارای کدورت بیش از حد استاندارد و بالاتر نسبت به آبهای زیرزمینی هستند و شامل آشغالگیر،تصفیه

تصفیه آب شهری

شیمیایی مقدماتی، ته نشینی، انعقاد و لخته سازی، فیلتراسیون، جذب سطحی، و گندزدایی می باشند.

  • واحد آشغالگیری:

این واحد جهت حذف و جداسازی جامدات خیلی بزرگ و سنگین به کار می رود. و مانع از اثرات سوء آنها بر دیگر واحدهای بعدی تصفیه می شود که در نهایت افزایش راندمان تصفیه را به همراه دارد. آشغالگیرها بر اساس قطر سوراخها یا فاصله ی بین میله ها به سه دسته تقسیم می شوند. دهانه ریز(کمتر از ۱۰ میلی متر)، متوسط (بین ۱۰-۴۰ میلی متر)و دهانه درشت(بیشتر از ۴۰ میلی متر). سرعت جریان آب یا پساب ضمن عبور از آشغالگیر باید در حدی باشد که ضمن عبور از میله های آشغالگیر، انسداد وافت فشار زیادی ایجاد نکند. این جریان بطور متوسط در حد ۰٫۶ – ۱ m/s و در شرایط حداکثر در حدود ۱٫۲- ۱٫۴ m/s در نظر گرفته شده است.

  • واحد تصفیه شیمیایی مقدماتی:

جهت کنترل رشد گیاهان آبزی نظیر جلبکها، گرفتگی صافیها، ایجاد رنگ وخوردگی لوله ها، از روش تصفیه شیمیایی استفاده می شود. از جمله مواد شیمیایی معمول می توان سولفات مس و پودر ذغال فعال را نام برد.

  • ته نشینی اولیه:

موادی با شکل و وزن مخصوص ثابت مانند سنگ ریزه، شن، ماسه و سایر مواد ریگ دار در این استخرها طی زمان ماند مناسب (۱٫۵-۴ h) ته نشین می شوند. زمان ماند مواد در این استخرها به فاکتورهای متعددی از جمله قطر و وزن ذرات، دمای آب بستگی دارد.

  • هوادهی:

جهت اکسیداسیون و تبدیل مواد مضر به مواد بی ضرر، از فرایند هوادهی در تصفیه آب استفاده می شود. همچنین گازهای نامطلوبی همچون H2S,CO2, CH4, نیز از آب حذف می شوند. هوادهی می تواند به روشهای مختلفی از جمله هوادهی آبشاری، فواره ای، هوادهی با ریزش آب، هوادهی با تزریق هوا انجام شود.

  • انعقاد و لخته سازی:

کدورت موجود در آب توسط فرایند انعقاد و لخته سازی حذف می شود. کدورت در آب عموما توسط مواد معلقی مثل خاک وگل ولای ، مواد آلی و معدنی ریز ، ترکیبات آلی رنگی محلول و پلانکتونها و سایر میکرواورگانیسم ها ایجاد می شود.

  • کاهش سختی آب:

نرم کردن آب شامل ته نشینی شیمیایی و تبادل کننده یونی می باشد.

عوامل مورد توجه در تصفیه آب شهری عبارتند از:

  1. بو و مزه آب
  2. ذرات معلق در آب
  3. وجود باکتری های بیماری زا
  4. کمبود یا زیاد بودن غلظت یون ها مانند یون فلوئور که نقش مهمی د سلامت انسان ها دارند.

دستگاه تصفیه اب به دو دسته تصفیه آب شهری و تصفیه آب صنعتی تقسیم بندی می شوند.

شرکت مهندسی آب نیک پویان البرز، یک شرکت فعال در زمینه تولید انواع پکیج تصفیه فاضلاب ،سپتیک تانک ، کلرزن، چربی گیر و غیره است. این شرکت با داشتن متخصصان خبره در زمینه تولید پکیج تصفیه فاضلاب افتخار دارد تا با قیمتی مناسب محصولات خود را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. علاوه بر این در صورت خرید پکیج تصفیه فاضلاب از شرکت آب نیک، گارانتی و ضمانت خرید این محصول نیز به شما ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت پکیج تصفیه فاضلاب و خرید پکیج تصفیه فاضلاب با مشاوران ما در شرکت مهندسی آب نیک تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط