5/5 - (7 امتیاز)
پکیج تصفیه فاضلاب

به یک روش پیش ساخته و مهندسی شده  که به صورت فشرده بوده و فاضلاب (پساب) را توسط فرآیندهای مختلف تصفیه می نماید ؛ پکیج تصفیه فاضلاب می گویند و چون این سیستم به صورت فشرده بوده در نتیجه فضای کم تری اشغال کرده ، بهره برداری آن آسان تر و هزینه مقرون به صرفه تری را برای مشتریان دارد.

مزاياي پکیج تصفیه فاضلاب عبارت است از :

– بدون بو

پکیج تصفیه فاضلاب

– شکل ظاهری زیبا و مستحکم مصرف انرژی پایین

– قابلیت ارتقا در صورت تغییرات در ساختمان اولیه

– كارايي و راندمان بسيار بالا در تصفيه فاضلاب

– قابليت جابجايي پكيج حتي پس از نصب و راه‌اندازي

– سرعت بالا در ساخت، نصب و راه‌اندازي

– برخورداري از كليه واحدها و تجهيزات موردنياز جهت تصفيه

– گارانتي يك ساله و 10 سال خدمات پس از فروش

– سهولت بهره‌برداري و نگهداري به سبب نوع طراحي و ساخت و تجهيزات بكاررفته در پكيج

چندین روش متفاوت برای تصفیه در پکیج های تصفیه فاضلاب وجود دارد که شرکت مهندسی آب نیک توانایی تأمین روشهای ذیل را مطابق با آخرین استاندارهای بین المللی و منطبق بر استاندارد سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به شرح ذیل دارد:

–         هوادهی گسترده لجن فعال(EAAS)

–         بیو راکتور غشایی(MBR)

–         بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)

–         بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)

–         بیو راکتور بستر ثابت(IFAS)

پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج های هوادهی گسترده عمقی(EAAS)

روش هوادهی گسترده، فرایند بهینه شده لجن فعال متعارف کاربردی در تصفیه خانه های بزرگ می باشد که در آن به واسطه تأمین اکسیژن کافی محلول توسط هوادهی عمقی، امکان فرایند بیولوژیکی توسط باکتریها فراهم شده و در نتیجه مواد آلی قابل تجزیه بصورت زیستی، از فاضلاب حذف می گردند. در این روش هوای فشرده تولیدی توسط بلوئر و نازل‌های موجود در مخزن، درون فاضلاب حل شده و علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز، موجب اختلاط سیستم و در نتیجه در دسترس قرار گرفتن مواد مغذی برای باکتریهای معلق می‌گردد.

در این روش فاضلاب خام ورودی پس از عبور از آشغالگیر و جداسازی ذرات جامد درشت(در صورت نیاز) وارد مخزن متعادل سازی می‌گردند. وظیفه این مخزن جلوگیری و از بین بردن شوک‌های کمی و کیفی فاضلاب ورودی به سیستم می‌باشد.

پس از این مرحله فاضلاب به صورت یکنواخت وارد حوضچه هوادهی شده و به مدت 18 تا 24 ساعت هوادهی می‌گردد. سپس مخلوط فاضلاب به همراه توده باکتریایی تولید شده به مخزن ته نشینی هدایت گردیده و در آن مواد معلق بصورت لجن از کف مخزن جدا می گردند. فاضلاب تصفیه شده و زلال حاصل از ته نشینی از طریق سر ریز به مخزن گندزدایی هدایت گردیده و توسط فرایند کلرزنی، ازن زنی یا تابش اشعه ماورابنفش گندزدایی می گردد.

جهت حفظ توده زنده باکتریایی و جلوگیری از شستشو و حذف این توده از محیط بیولوژیکی، مقداری از لجن ته نشین شده در زلال ساز توسط پمپ به مخزن هوادهی برگشت داده می شود و اضافه آن به مخزن هاضم لجن هدایت می گردد. لجن موجود در هاضم به واسطه زمان ماند طولانی دچار فرایند تجزیه و هضم شده و به ماده‌ای کاملا بی اثر و بی خطر برای محیط زیست تبدیل می‌شود، که حتی می‌توان از آن به عنوان کودی مناسب و بهداشتی جهت باغبانی و کشاورزی استفاده نمود.

پکیج های هوادهی گسترده عمقی شرکت مهندسی آب نیک پویان جهت تصفیه فاضلاب‌‌های بهداشتی(و در موارد خاص صنعتی) با ظرفیت 5 تا 600 متر مکعب در روز طراحی و ساخته می شوند و عملکرد آنها از لحاظ شیمیایی و مکانیکی گارانتی می‌گردد.

بیو راکتور غشایی(MBR)

 

بيو راكتور غشايي(MBR) نسل جدید پکیج های تصفیه فاضلاب می باشد که از يك راكتور بيولوژيكي با توده بیولوژیکی معلق و ممبرانهاي ميكروفيلتراسيون جهت جداسازي مواد جامد و زلال سازی پساب تصفیه شده، تشكيل شده که كاربرد در صنعت تصفيه فاضلاب هر روز رو به گسترش است..

پکیج بيوراكتور غشايي، حاصل ترکیب فرایند تصفيه بيولوژيكي و فيلتراسيون غشايي است. در اين فرایند فيلتراسيون غشايي، جايگزين فرآيندهاي ته نشيني، فيلترشني و گندزدايي به كار گرفته شده در روشهاي مرسوم لجن فعال گرديده است. اين سيستمها به طور گسترده مورد آزمايش قرار گرفته اند و در حذف آلايندههاي آلي و معدني كاملا موثر بوده اند. عمده كاربردهاي آن شامل استفاده مجدد از پساب تصفيه شده (بازچرخانی آب) در ساختمانهاي بزرگ، تصفيه فاضلاب خانگي در جوامع كوچك، تصفيه فاضلاب صنعتي و تصفيه شيرابه ميباشد.

بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)

پکیج های SBR نیز براساس فرایند لجن فعال طراحی و ساخته می شوند. در این پکیج ها مخزن هوادهی، ته نشینی و لجن خروجی جهت کاهش سطح مورد نیاز نصب پکیج، ترکیب می شوند. شرکت فران توانایی طراحی و ساخت این نوع پکیج ها را به صورت تمام اتوماتیک و با احجام بسیار کوچک برای اجتماعات کوچک مانند سکوهای نفتی و گازی و مجتمع های صنعتی دارد.

بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)

راکتور بستر متحرک با هدف افزایش کارایی فرایند هوادهی ابداع گردیده است. در این روش با استفاده از پرکنهای(Packing) ویژه سطح هوادهی به شدت افزایش مییابد. سیستم هوادهی عمقی به کمک توزیع کنندههای هوا موجب چرخش و حرکت پرکنها و ایجاد آشفتگی در مخزن هوادهی میشود. وجود آشفتگی در مخزن هوادهی راندمان هوادهی و مقاومت در برابر شوکهای آلی و هیذرولیکی را افزایش میدهد. این روش نیز به دلیل تغییرات اندک نسبت به سیستم هوادهی جهت افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه فاضلاب موجود کاربرد دارد.

بیو راکتور بستر ثابت(IFAS)

راکتور بستر ثابت با هدف ترکیب مزایای روشهای بستر ثابت(Fixed Film)  و لجن فعال در تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته است. تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال با راندمان بالای تصفیه و انعطاف پذیری بالا سالها است که در تصفیه‎خانه‎ها و پکیج تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‎گیرد. از طرف دیگر فرایند بستر ثابت، پایداری و مقاومت بالایی را در مقابل شوکهای آلی و هیدرولیکی قاضلاب از خود نشان داده است. لذا بهره‎گیری از پر کننده‎های بستر ثابت در فرایند تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال، مزایای استفاده از دو فرایند را بطور همزمان به دنبال دارد. نتایج کارکرد این سیستم نیز نشان می‎دهد که استفاده از این فرایند افزایش راندمان تصفیه فاضلاب را به دنبال دارد. به همین دلیل استفاده از سیستم IFAS معمولاً به عنوان یکی از گزینه‎های افزایش ظرفیت تصفیه‎خانه‎های فاضلاب بدون توسعه فیزیکی مطرح می‎شود

پکیج IFAS بسیار مناسب برای COD5 های متعادل و مقدار کم ذرات جامد معلق و روغن مناسب میباشد.

 

برای مشاهده پکیج های طراحی و ساخته شده توسط این شرکت، اینجا را کلیک نمایید.

مقالات مرتبط