5/5 - (13 امتیاز)
کاربرد ازن در تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه فاضلاب بوسیله ازن امروزه جایگزین تصفیه فاضلاب از روش بیولوژیکی است این یک روش ثانویه است که قابل جایگزینی به سیستم کلر زنی و لجن فعال می باشد زیرا کلر موجود در اب باعث اسیب رسیدن به محیط زیست می شود.

ازن باکتری های بسیاری را چه گرم مثبت و چه گرم منفی نابود می کند، ازن بر روی تخم باکتری ها نیز موثر است. عموما باکتری های گرم منفی در مقایسه با باکتری های گرم مثبت نسبت به ازن حساست بیشتری نشان می دهند. از بین بردن تخم باکتری ها از خود باکتری ها مشکل تر است.  تخم باکتری ها حتی در شرایط بسیار نامناسب محیطی نیز قادر به ادامه حیات هستند.

کاربرد ازن در تصفیه آب و فاضلاب

 

مزایای استفاده از ازن در تصفیه فاضلاب

  • از بین بردن باکتری ها و ویروس ها
  • اکسیدکردن آهن و منگنز و تبدیل آن ها به ترکیبات نامحلول و قابل فیلتر
  • رسوب دهی فلزات سنگین ( روی ، مس ، سرب …)
  • کنترل جلبک ها و تک یاختگان
  • از بین بردن رنگ و بوی آب
  • اکسیدکردن مواد آلی و غیر آلی آلوده کننده آب
  • خنثی کردن بار سطحی مواد جامد معلق ، لخته سازی و رسوب دهی آن ها*

 

ازن زنی در واقع یک روش موثر گندزدایی و یک روش اکسیداسیون کار آمد است که در وهله اول بمنظور کنترل پیش سازهای تری هالومتان ها (THMs)  و هالو استیک اسیدها (HAAs)  و سپس سهل الهضم کردن COD و فسفر باقیمانده و تصفیه نشده موجود در پساب خروجی تصفیه خانه استفاده می شود همچنین تاثیر ازن زنی در حذف ویروس های مدفونی و غیر فعال سازی تخم انگل ها کیست ها ( مانند کریپتوسپوریدیوم و ژنردیا )  و تک یاخته ها ( مانند آنتا موبا هیستو لیکیتیا ) بسیار بیشتر از روش کلرزنی می باشد

عموماً تولید بو و پرآکندگی بخارات انتشارات میست ها و قطرات حاوی آئروسول های بیولوژیکی از واحد ها و فرآیندهای تصفیه فاضلاب ( از قبیل واحد های هوادهی ) از دیرباز بعنوان یکی از دغدغه های و نگرانی های موجود در تاسیسات فاضلاب به خصوص در مجاورت جوامع انسانی مناطق مسکونی و اماکن عمومی مطرح بوده است .از این رو در طرح پکیج های جدید ، سیستم تصفیه و پالایش هوا در قالب مجموعه ای شامل یک دستگاه سیستم کنترل و حذف بو بصورت پیش نیاز پیش بینی شده است .

مقالات مرتبط