5/5 - (6 امتیاز)
تصفیه فاضلاب صنعت رنگ

تصفیه فاضلاب صنعت رنگ

در کارخانه رنگ و رزین یکی از موارد مهم در این عرصه ، تصفیه فاضلاب صنایع رنگ و رزین می باشد.
که با توجه به اینکه در این صنایع آب مصرفی به دلیل نوع کار و حرفه آنها زیاد است و این امر یعنی آلایندگی آب در این بخش بسیار حائز اهمیت می باشد پس این طبیعی است که موضوع تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ و رزین یک از موضوعات مهم در این شغل به حساب می آید.میزان آلودگی آب استفاده شده در این صنایع بسیار بالا می باشد و همین امر باعت تخریب و زیان رساندن به محیط زیست می شود.در تصفیه فاضلاب صنایع رنگ و رزین ابتدا بایستی آلودگی موجود در فاضلاب تصفیه شود سپس توسط مسئولین مربوطه این صنایع مراحل دفع فاضلاب صورت می گیرد.
تصفیه فاضلاب صنایع رنگ و رزین شامل 3مرحله می باشد که عبارتند از:
1. آشغالگیری
2. انعقاد و لخته سازی
3. فرایند بیولوژیکی
در مرحله اول تصفیه فاضلاب کارخانه رنگ و رزین هدف حذف آشغال ها و از بین بردن جامدات بزرگ مانند پلاستک ها و قوطی ها و …. می باشد که آشغالگیر بطور معمول به عنوان اولین واحد اجرایی در سایت تصفیه فاضلاب می باشد.
آشغالگیر ها به دو دسته تقسیم می شوند

1. آشغالگیر دستی
2. آشعالگیر مکانیکی

اگر بخواهیم تفاوت بیت آشغالگیر های دستی را با آشغالگی های مکانیکی توضیح دهیم باید بگوییم که آشغالگیر های دستی(ریز یا درشت) معمولا در تصفیه خانه هایی با حجم کاری کمتر از ۱۰۰۰ متـر مکعب فاضلاب و در کانال هایی که عمق کمتر از ۲ متررا دارند مورد استفاده قرا ر می گیرد به همین دلیل از چنگک های دستی برای تمیز کردن آشغال های به دام افتاده در بین شبکه های آشغالگیر استفاده می کنند.به این نوع آشغالگیری به بسیار ساده و توسط چنگگ به صورت دستی کار انجام میگیرد آشغالگیر دستی می گویند در صورتی که در آشغالگیر مکانیکی فرآیند جداسازی و تخلیه زباله های جمع آوری شده با استفاده از الکترو موتور ها، تسمه نقاله و … انجام می شود.

در مرحله دوم در تصفیه فاضلاب صنایع رنگ و رزین عملیات انعقاد و لخته سازی میباشد که یکی از عملیات مهم و موثر در امر تصفیه فاضلاب است. به منظور کاهش جامدات معلق و کاهش بار آلی فاضلاب، بهره گیری از این فرآیند امری لازم و ضروری است. مواد منعقد کننده با جامدات معلق تشکیل کمپلکس می دهند که به این فرآیند لخته سازی می گویند و سپس با در نظر گرفتن فرآیند ته نشینی آلاینده ها حذف می گردند. سولفات آلومینیوم، کلرید آلومینیوم، آلومینات سدیم، سولفات آهن، کلرید آهن و پلی الکترولیت ها عمده مواد منعقد کننده مصرفی در صنعت تصفیه فاضلاب می باشد.
در مرحله آخر در تصفیه فاضلاب صنایع رنگ و رزین یعنی فرایند بیولوژیکی می باشد.درتصفیه فاضلاب به روش بیولوژیک فرآیندی طبیعی است که با استفاده از میکروارگانیسم‌ها به مصرف مواد آلی موجود در فاضلاب می‌پردازد. میکروارگانیسم‌ها، ارگان‌های زنده میکروسکوپی با ابعاد بسیار ریز هستند که می‌توانند به‌ صورت تک‌سلولی یا چندسلولی باشند. از این‌رو تصفیه بیولوژیک فاضلاب به ۳ دسته کلی بی‌هوازی، هوازی و انوکسیک تقسیم‌بندی می‌شوند. در تصفیه بیولوژیکی هوازی، با هوادهی فاضلاب میکروارگانیزم ها، ترکیبات آلی را تجزیه می کنند، در حالی که در فرآیند بی هوازی، میکروارگانیزم ها در غیاب اکسیژن هوا ترکیبات آلی را تجزیه می کنند. در سیستم هوازی میکروارگانیسم‌ها از اکسیژن به‌عنوان الکترون‌گیرنده استفاده می‌کنند، ولی در سیستم‌های انوکسیک اکسیژن موجود در ترکیباتی همچون نیترات (NO3–) به‌عنوان الکترون گیرنده محسوب می‌شود. پس در نتیجه این مرحله از تصفیه بیولوژیک در حذف آلاینده‌هایی همچون نیترات طی فرآیند دی‌نیتریفیکاسیون بسیار کاربرد دارد. به فرآیند های EAAS، MBBR، IFAS، MBR فرآیند هوازی و ABR، UASB، UABR فرآیند بی هوازی می گویند.

مقالات مرتبط