4.9/5 - (10 امتیاز)

برکه های تثبیت فاضلاب

برکه های تثبیت فاضلاب (WSP) به انگلیسی Waste Stabilisation Ponds به گودال های خاکی گفته می شوند که توسط آنها فاضلاب خانگی و دیگر فاضلاب ها برای مدت طولانی در آنها نگهداری شده و با عمل ته نشینی و به کمک نور،حرارت، رشد جلبکها و میکروارگانیسم ها مواد آلی موجود در فاضلاب تجزیه و تثبیت می گردد که در این واحد ها عمل ته نشینی و تثبیت  هر دو با هم انجام می شود.

استفاده از برکه تثبیت فاضلاب به دلايل اقتصادي، فني و بهره برداري آسان و ارزان به شدت مورد توجه متخصصين مي باشد. به طوري كه در اكثر كشورهاي جهان به صورت قابل توجه اي براي تصفيه فاضلابهاي خانگي و صنعتي مورد استفاده قرار گرفته است و در مناطقی که دارای شرایط آب و هوایی مناسب و زمین ارزان قیمت کافی باشند به راحتی می توان برای تصفیه طیف وسیعی از فاضلاب های شهری و صنعتی استفاده نمود.

برکه های تثبیت فاضلاب

بنابراین فرآیندهای طبیعی در تصفیه فاضلاب در برکه ها نقش اساسی داشته و با توجه به پایین بودن سرعت فرآیندهای تصفیه طبیعی ، به زمان ماند طولانی برای تصفیه فاضلاب مورد نیاز می باشد که این زمان ماند با توجه به شرایط آب و هوایی از چند روز تا چندین ماه متغیر است.

اگر چه راندمان تصفیه در برکه ها در مناطق دارای آب و هوای گرم در حد مطلوب است ولی در عین حال از آنها می توان برای تصفیه فاضلاب در مناطق سردسیر هم استفاده نمود. در مناطق سردسیر زمان طولانی تر برای تصفیه فاضلاب مورد نیاز خواهد بود. راندمان تصفیه در این روش عمدتا بستگی به نور خورشید ، درجه حرارت و شدت  وزش باد و …  داشته که این پارامترها مستقیما بر روی بیولوژی سیستم دارای تاثیر می باشند.

همچنین از پساب خروجی از برکه ها می توان برای آبیاری زمین های کشاورزی و دیگر مصارف استفاده کرد چرا که از نظر کیفیت میکروبی و شیمیایی در حد مطلوبی است.

انواع برکه های تثبیت فاضلاب

  • برکه های بی هوازی
  • برکه های اختیاری
  • برکه های هوازی

 

فاکتورهای موثر در تصفیه در برکه های تثبیت :

فاکتورهای طبیعی مانند باد ، درجه حرارت ، بارندگی ، نور خورشید ، تبخیر ، نشت همچنین بالانس هیدرولیکی آب در برکه ها

فاکتورهای فیزیکی

  • ارتفاع فاضلاب برکه های تثبیت معمولا در عمق ثابت فاضلاب بهره برداری می شوند .
  • میان بر زدن که میان بر زدن در برکه ها به علل مختلفی اتفاق افتاده و سبب می شود فاضلاب کوتاهترین مسیر را طی نموده و کمترین زمان ماند را داشته باشد

فاکتورهای شیمیایی

  • PH

هر دو نوع برکه ها بی هوازی و اختیاری تحت شرایط قلیایی جزئی دارای بهترین عملکرد می باشند .

  • مواد سمی

وجود غلظت زیاد مواد سمی در فاضلاب ورودی  به برکه ها می تواند مشکل آفرین باشد .

  • اکسیژن محلول

اکسیژن محلول بهترین شاخص جهت بررسی عملکرد مطلوب برکه های اختیاری و هوازی می باشد .

شرکت مهندسی آب نیک پویان البرز  این امکان را فراهم کرده است که ضمن دستیابی به استاندارد محیط زیست، قیمت های رقابتی مناسب را در اختیار مشتریان خود در پروژه های مختلف تصفیه آب و تصفیه فاضلاب قراردهد.
مقالات مرتبط